Presentació del llibre “l’Inconscient a la feina” a l’Institut INNOVA

 

Va tenir lloc el dijous 25 d´abril de 18h-20h de la tarda a la Fàbrica Lhemann de Barcelona amb l’assistència de 55 persones , coneixedores i clients d’Innova.

Formava part del cicle “Converses” que periòdicament organitza l’Institut. En aquesta ocasió, el tema era “Avantatges de treballar amb l’Inconscient a les organitzacions”.

Van venir com invitats : en Toni Molina, Director de Pacient Care a Roche Diagnostics SL, Agnès Zander . Presidenta del Consell de Família del Grup Focomin i Joan Salló Martí, director de l’Associació per a la Rehabilitació de les persones amb Malaltia Mental (Arep).

 

El President de l’Institut Innova, Joan Roma, va iniciar l’acte explicant les línees de treball de l’Institut. Tenen en compte quatre dimensions organitzatives : la política, la tècnico-estructural, l’assistencial (¿què faig davant d’una situació?) i la psicosocial. La presentació del llibre “l’inconscient a la feina”, traduït per Monografies de Psicoteràpia , Psicoanàlisi i Salut Mental , s’emmarcava en la darrera. Els ponents invitats van tractar dels principals problemes que van haver afrontar en els seus àmbits organitzatius i de la relació experimentada amb la
intervenció consultora de membres d’Innova.

Alguns del temes tractats tenien a veure amb la confusió de rols. Per exemple, mentre es treballa amb uns bons resultats , apareixen malestars en el grup que no es deuen a les condicions laborals ni de la tasca sinó que tenen a veure amb la confusió inconscient de classes que transforma el grup de treball en un grup familiar. Un cop conscienciat aquest fenomen, el treball pot continuar de manera satisfactòria.

L’ajuda consultora en una empresa familiar tenia a veure amb la clarificació de rols i amb la contenció d’ansietat. Van ser molt útils les sessions basades en l’exploració de “l’organització en la ment” de cadascun dels actors.

Per últim es va plantejar com fer front a la cronicitat i com tractar l’elaboració del protocols que segons el seu ús poden encarcarar el quefer professional i limitar la seva creativitat i intuïció . En el fons, es plantejar quan d’art i de ciència hi ha en el procés d’atenció a les
persones.

Esperança Castell com a membre del grup editor de Monografies va exposar quina era la utilitat del llibre per ajudar en situacions com les exposades. Va ressaltar la claredat expositiva dels conceptes en els quatre primers capítols. En la segona i tercera part del llibre, s’expliquen
13 experiències pràctiques de consultoria que tenen lloc en hospitals, escoles, centres de dia, unitats residencials , comunitats terapèutiques i dispositius d’atenció comunitària. En cada ocasió els autors descriuen tant la dificultat dels clients que va motivar la consultoria com els
sentiments dels consultors mentre treballen des d’aquest rol. Sovint el lector participa del gran impacte emocional que implica treballar en aquest tipus d’organitzacions. En la quarta part els autors expliquen com les organitzacions fan front a les exigències del sistema polític i social ja que cada vegada les organitzacions estan més exposades a les exigències de rendiments quantitatius.

En el col·loqui amb tots els assistents es comenta la importància de que després de l’acompanyament d´un consultor, l’organització pugui continuar incorporant les eines apreses en la consultoria i seguir treballant sense l’ajuda externa.

Crònica de l’acte, redactada per Esperança Castell

Àrea: Llibres