LÈXIC FAMILIAR. Paula Rego

La Virreina Centre de la Imatge. 08/07/2017 – 08/10/2017

Paula Rego. Lèxic familiar. La Virreina. Ajuntament de Barcelona.

Paula Rego. Lèxic familiar. La Virreina. Ajuntament de Barcelona

“L’obra de Paula Rego (Lisboa, 1935) es podria llegir com una gran faula sobre la conducta humana. Així doncs, els vincles de domini i dependència, el rancor davant les injustícies socials, la persecució dels cossos irreverents o la sexualitat constreta pel moralisme conservador són temes que reapareixen de manera cíclica en les seves pintures i els atorguen un cert caràcter existencial.”

Valentín Roma, Comissari de l’exposició.

(Extret del programa de mà de l’exposició, p. 3)

L’exposició a la Virreina, inaugurada el 7 de juliol, és la primera que es fa a Barcelona d’aquesta artista, i agafa el títol Lèxic familiar de la novel·la homònima de Natalia Ginzburg.

Paula Rego. Lèxic familiar. Jane Eyre. La Virreina. Ajuntament de Barcelona. 2017

Paula Rego. Lèxic familiar. Jane Eyre. La Virreina. Ajuntament de Barcelona.

Paula Rego és una pintora figurativa combativa i independent, molt reconeguda en l’àmbit internacional, però poc coneguda al nostre país. Va néixer a Lisboa l’any 1935 i viu a Londres des dels anys 50.  La seva obra comporta una clara crítica social i està molt lligada a les seves experiències personals i als impactes que li han provocat la literatura i l’art (a la mostra hi trobareu obres de la sèrie dedicada a Jane Eyre, de Charlotte Brontë, i a Misericodia, de Benito Pérez Galdós). Se la considera hereva de l’expressionisme de Goya, entre d’altres influències.

A l’exposició trobem obres que reflecteixen faules i contes infantils als quals la pintora dóna un nou significat; els allunya de la versió original amb finals feliços i moralistes tot explorant altres girs narratius i qüestionant el rol dels infants. “Rego transforma les moralitats edificants que rubriquen aquests relats mitjançant girs narratius que els restitueixen una dimensió tràgica, ridícula o oberta a les interpretacions menys tranquil·litzadores.” (programa de mà, p. 5).

Explora en profunditat la dona a partir de la dissidència de les dones, de la denúncia de la violència estructural contra les dones i de la persecució històrica del cos de les dones. Les dones de Paula rego fugen dels tòpics d’allò “femení”: no són ni fràgils ni objectes de contemplació estètica, sinó fortes, directes i actives. L’artista ens parla de la violència contra les dones, de la crueltat al món, dels vincles de domini i dependència, i mostra la valentia de parlar (pintar) d’allò que ens impacta i que es tendeix a negar. Rego no aparta la mirada.

La sèrie de l’avortament la va fer quan als anys 90 a Portugal no es va guanyar el referèndum per despenalitzar l’avortament i no va deixar de pintar aquest tema fins que l’avortament no ha estat legal. Rego va dir que la seva intenció era mostrar compassió per aquelles dones que patien en haver d’avortar de forma clandestina i dir-los que estava al seu costat. Les obres que trobem a la mostra representen els efectes de l’avortament clandestí, però no hi veureu el moment de la interrupció de l’embaràs, sinó l’abans i el després, amb tot el ventall d’emocions de dolor, por, desemparament, desconsol i ràbia que comporta.

Paula Rego. Lèxic familiar. L'emprova (1990). La Virreina. Ajuntament de Barcelona.

Paula Rego. Lèxic familiar. L’emprova (1990). La Virreina. Ajuntament de Barcelona.

 

La pintura directa i intensa de Paula Rego queda fora de les etiquetes i no us deixarà indiferents. Vaig descobrir aquesta pintora el 2007, a l’exposició que va organitzar el Museu Reina Sofia, i em va impactar profundament. Era una retrospectiva complerta que incloïa obres de cada període, algunes de gran format; la força de la seva pintura traspuava la convicció feminista radical de Paula Rego i hi vaig trobar imatges que reflectien d’una manera molt directa diferents aspectes del món intern (imatges que he utilitzat en algunes presentacions clíniques). Ara la Virreina també ens en ofereix una molt bona retrospectiva.

Us recomano que no us perdeu l’exposició, que podeu visitar fins al 8 d’0ctubre. Però no espereu al final, no fos cas que us quedéssiu sense l’excel·lent programa de mà, de 14 pàgines, amb un text molt interessant que ajuda a conèixer la pintora i l’obra exposada, i que inclou bones fotografies. Podeu estar segurs que Paula Rego no us deixarà indiferents.

I també podeu aprofitar per descobrir o redescobrir Natalia Ginzburg, escriptora italiana amb força obres traduïdes al català. Ens en recomana la seva lectura Monserrat Serra en aquest article a Vilaweb: http://www.vilaweb.cat/noticies/redescobrir-natalia-ginzburg/. I Sílvia Soler, parlant de Lèxic Familiar, diu: “Lèxic familiar és una novel·la imprescindible, una bona porta d’entrada a la magnífica literatura d’aquesta autora italiana. El retrat d’una família normal fet a partir del vocabulari creat a base d’històries familiars cent vegades repetides.” (Podeu llegir-ne la ressenya a: http://www.ara.cat/opinio/Lexic-familiar_0_1846615325.html)

Les fotografies que acompanyen aquesta entrada són tretes de la web de la Virreina i si cliqueu damunt les paraules en vermell accedireu a més informació i fotografies.

Per veure altres obres de la pintora: https://www.youtube.com/watch?v=Pk92lUAsooQ

Ressenya: Anna Romagosa

Àrea: Mirades